Een planning van jouw SEO-strategie moet twee fundamentele sectoren omvatten. Wat je moet doen binnen de site zelf die je wilt positioneren. En een reeks analyses en acties die daarbuiten moeten worden uitgevoerd. Autoriteit is de relevantie die jouw blog heeft voor zoekmachines. Het is daarom een essentiële factor voor web positionering.
On page SEO
De basis SEO On Page bestaat uit het gebruik van de zoekwoorden waarvoor we ons niet alleen in de tekst willen positioneren. Ook op strategische plaatsen op de pagina zoals de hoofdtitel, ondertitels, “alt” attribuut van de afbeeldingen, de meta- beschrijving, enz.
Het doel is om het zoekmachines makkelijker te maken, zodat ze jouw pagina’s zo snel mogelijk kunnen indexeren en rangschikken. Met “On Page” SEO ga je aan de zoekmachine proberen uit te leggen wat het doel van je pagina is.
Off-page SEO
Bij Off Page SEO wordt verwezen naar een reeks factoren die niet direct kunnen worden gecontroleerd. Toen de werking van de zoekmachines eenvoudiger was, werd de SEO Off Page in feite samengevat tot de inkomende links, ook wel “Backlinks” genoemd.
Elke link naar jouw website telt als één punt. Hoe meer punten een pagina ontvangt, hoe meer aanzien het krijgt en dat brengt de pagina omhoog in de resultaten.
Bovendien vormt de som van de links van jouw pagina’s de algehele autoriteit die Google aan jouw webpagina geeft. Samen met andere minder belangrijke factoren zoals de leeftijd van de site.
Links van sites met een hoge autoriteit wegen meer dan sites met een lage autoriteit. Deze voegen meer kracht toe aan de pagina waarnaar ze verwijzen dan links van sites met een lage autoriteit.
Wat is linkbuilding en hoe krijg je het?
Kwaliteitslinks dienen om het webbezoek aanzienlijk te verhogen. Daarom is er link building, bekend als de reeks technieken die u helpen kwaliteitslinks te krijgen die naar jouw website verwijzen.
Waarom is linkbuilding belangrijk voor jouw web positioneringsstrategie?
De algehele sterkte van een pagina wordt bepaald door twee dingen:
- de pagina-autoriteit (de links naar deze pagina)
- de autoriteit van de website of domeinautoriteit zoals het ook wel eens wordt genoemd.
Wat moeilijk te ontcijferen is, is welk gewicht elk ding heeft. Omdat Google die informatie opslaat. Maar er is nogal een consensus dat het belangrijkste gewicht wordt gehouden door de pagina-autoriteit (dit lijkt logisch).
Zoekintentie is misschien wel de nieuwste factor waarmee rekening moet worden gehouden bij de planning van het afgelopen decennium.
Het systeem zelf is tegenwoordig veel geavanceerder. Het houdt onder meer rekening met bijvoorbeeld de thematische affiniteit tussen gelinkte sites. Daarnaast zijn er veel nieuwe factoren toegevoegd, zoals bijvoorbeeld het gebruikersgedrag.
Als je op zoek bent naar verhoging van de autoriteit van jouw site dan kun je ook met een goed bureau in zee gaan. Zo kun je bijvoorbeeld je linkbuilding uitbesteden of gezamenlijk een SEO strategie bepalen.